یافته های اولین مطالعه ی همخوانی سراسر ژنومبرای دیابت نوع 2 در جوانان اعلام شد

  29 آوریل 2019- محققان دیابت کودکان و ژنتیک، برای اولین بار با مطالعه ی همخوانی سراسر ژنوم(GWAS)  برای دیابت نوع 2 در جوانان، هفت واریته ی ژنتیکی مرتبط با این بیماری را در جوانان کشف کردند .این یافته ها در جلسه ی غدد درون ریز برای تحقیقات پایه و کاربردی سازی در کنفرانس انجمن آکادمی کودکان (24 آوریل - 1 مه در بالتیمور) ارائه و مورد بحث قرار گرفت.

پیش از این شش واریته ی ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع 2 در بزرگسالان کشف شده بود، به نظر می رسد یک واریته ی جدید در این مطالعه ی جدید برای دیابت نوع 2 در جوانان کشف شده است. برخی از واریته ها مربوط به چاقی بود، که موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد جوان می شود و احتمالا تاثیر آن با آنچه که در بزرگسالان مشاهده می شود، بیشتر است. در این تحقیق، از داده های کنسرسیوم پیشرفت در ژنتیک دیابت در جوانان(ProDiGY) ، که حاصل همکاری گروه های مطالعات TODAY, SEARCH for Diabetes in Youth  و T2D-GENES است، استفاده شد.

یکی از نویسندگان این مقاله، پرفسور  Ros Gubitosi-Klug، از بیمارستان های دانشگاهی نوزادان رنگین کمان و بیمارستان کودکان، گفت: شیوع دیابت نوع 2 به طور چشمگیری در میان جوانان در سنینی که قبلا نادر بوده یا حتی وجود نداشته است، در حال افزایش است. دیابت نوع 2 در جوانی بیشتر تهاجمی است، و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که کدامیک از واریته های ژنی در آن نقش دارند، به ما کمک می کند تا اهدافی را برای درمان های بالقوه بیابیم.

در این تحقیق اطلاعات 3006 مورد از جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 با متوسط سنی ​​15.1 سال+/-2.9 ، که 62 درصد زن، 22 درصد سفید پوست، 36 درصد آمریکایی آفریقایی تبار و 42 درصد اسپانیایی بودند، تجزیه و تحلیل شد.

  در مطالعه ی ProDiGY، یک گروه کوهورت از موارد T2D اطفال ایجاد شد که به عنوان یک منبع ارزشمند برای تحقیقات ژنتیکی آینده عمل می کند.این مقاله حاصل همکاری چندین موسسه و دانشگاه است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-04-genome-wide-association-gwas-diabetes-youth.html